Monday, April 20, 2009

perkongsian..

Saifuddin: soalan kepada alkelantani...adakah pasangan umat china yang masuk Islam harus nikah kembali secara akad nikah Islam... atau bagaimana jika suami aje yang Islam... adakah perlu bercerai keduannya atau harus dakwah pasangan sehingga Allah beri taufik hidayah utk pasangan masuk Islam... Inna Islama yajubbu maa kaana qoblahu Sesungguhnya Islam menghapuskan dosa sebelumnya adalah lafaz sabda Rasulullah sallallahu alaihi wasalam apa bila khalid memeluk Islam serta mohon Rasulullah doakan keampunan atas dirinya yang banyak dosa menghalang gerakan Islam semasa sebelum Islam...Khalid terus jua memohon agar rasulullah berdoa utknya lantas Rasulullah berdoa... Allahummaghfir li khalid....hingga akhirnya kisah ini ada dalam kitab Rijalun khaula Rasul...

syukran kepada akhi saifuddin sb sudi berkongsi ilmu dan juga bertanya soalan, di sini ana bukan ingin menjawab soalan tapi ana lebih suka kalau berkongsi masalah dan juga ilmu..

perkara ni pernah di jawab oleh Mufti Diraja negeri Selangor..iaitu Dato' Setia Haji Tamyes bin Abd. Wahid..

jika pasangan suami isteri yang asalnya bukan islam, kemudian kedua2nya telah memeluk agama islam, maka mereka tidak perlu di aqad nikahkan semula, kerana pernikahan mereka sebelum itu dikira sah dan diperakui apabila mereka memeluk agama islam. Aqad perkahwinan asal mereka mereka tidak di ambil kira sebagaimana syarat2 pernikahan umat islam yang lain seperti wali, saksi, sighah, ijab dan kabul dan seumpamanya'.

soalan yang kedua...
menurut syariat islam apa yang diperkatakan oleh dato' mufti selangor., sekiranya salah seorang daripada pasangan suami atau isteri telah memeluk islam, maka mereka mempunyyai iddah iaitu selama 3 quru'. jika dalam tempoh tersebut, salah seorang daripada mereka masih kekal dgn agama asalnya yakni tdk memeluk agama islam, maka perkahwinan tersebut terfaraq yakni terbatal dengan sendiri..walaupun begitu dakwah mesti diteruskan terhadap mana ciptaan Allah yang bergelar manusia.seperti mana firman Allah yang bermaksud "lindungilah diri kamu dan ahli keluarga kamu daripada api neraka" seperti juga kisah Hindun dan suaminya Abu sufian..yang mana Hindun lebih dahulu memeluk agama Islam..

syukran kathiran kpd saifuddin..jazakallahukhoiron kathira

No comments:

Post a Comment